Maarten Vermeersch over Koning Van Katoren
15 november 2018 was een memorabele dag!
Op die donderdag werd voor het eerst de partituur van 'Koning van Katoren' live omgezet in muziek door de Perkse fanfare. Maarten Vermeersch schreef deze muziek eigenhandig voor hun komend lenteconcert. Klinkt nogal indrukwekkend, en dat is het ook. Na afloop was de componist best tevreden met deze eerste lezing. Tot dan had hij enkel een computer versie gehoord die hem hielp om zijn creatie te vorm te geven, aan te passen, te verbeteren, … Om meer te weten te komen over het ontstaan van deze muziek, gingen we langs bij Maarten Vermeersch zelf. Het boek 'Koning van Katoren' van Jan Terlouw is de basis voor deze compositie. Dit boek heeft Maarten eerst 3 keer gelezen om het verhaal goed tot zich te laten doordringen. Daarna was het zoeken naar een thema dat elke opdracht die het hoofdpersonage Stach moet uitvoeren belichaamt. Maarten kiest natuurlijk niet wanneer hij geïnspireerd wordt om zulk thema (een melodietje) uit te werken. Het probleem is dan om dat thema te onthouden tot hij een middel heeft om het vast te leggen. Er gaan geruchten rond dat hij wel eens zingend uit de douche komt en snel naar zijn kamer loopt om het daar op zijn smartphone in te zingen.
Eens er een thema is begint de noeste arbeid om het verder uit te werken, het op alle mogelijke manieren te muteren en vorm te geven met wissels van toonaarden en tempo’s. Ik bespaar u de technische termen die Maarten gebruikt. Het is overduidelijk dat Maarten sinds zijn vorige vierdelige compositie 'Elementeniers' dat we op ons één van onze vorige concerten brachten, een opleiding volgt om zijn kunnen te vervolmaken. Dat blijkt uit de vele maat- en toonaardwissels, waar de muziek vol van staat. Bovendien heeft hij een directe lijn voor al zijn vragen met niemand minder dan Jan Van der Roost. Het werd ook een hele evenwichtsoefening wist Maarten me te vertellen: “Zo’n boek als leidraad heeft het voordeel een zekere houvast te hebben waar de muziek naartoe moet gaan, maar tegelijkertijd beperkt het ook mijn muzikale vrijheid. Bovendien is het van belang ook weer niet te strikt het boek te willen volgen, omdat het dan artificieel zou kunnen overkomen.”. De muziek zal begeleid worden door de tekst (of is het nu omgekeerd !?) en samen met de verteller heeft Maarten zich enkele vrijheden veroorloofd. Zo komt de volgorde van de proeven niet helemaal overeen met hoe het in het boek geschreven staat. Ook werd er op het einde door Maarten een echt muzikaal feest gecomponeerd, terwijl het boek heel sober eindigt, zonder veel vuurwerk en feestgedruis. Vuurwerk zal u tijdens dit concert zeker horen. Zonder veel van het verhaal te verklappen, kunnen we jullie heel wat ontploffingen garanderen. Zoals gezegd hebben de muzikanten de partituren een eerste keer kunnen doornemen. Maarten heeft het ons niet makkelijk gemaakt. Het beloven een aantal pittige wintermaanden te worden waarin we elke donderdag hard zullen musiceren, weliswaar met heel veel plezier! Gelukkig hebben we een vakman ter beschikking die ons nauwkeurig zal begeleiden en de compositie zal boetseren tot een prachtig geheel. Hier gaan we dieper op in, in het volgende interview.
Gelukkig is onze componist een vlijtige rechtenstudent die de zomer zonder herexamens kon doorkomen. Het overgrote deel werd tijdens de zomervakantie geschreven. De muziek die het thema romantiek en het prille begin van de relatie tussen Stach en zijn vriendin Kim symboliseert, begint niet alleen omdat het goed klinkt met de noten re-la-si! Zelf vindt de componist het aankloppen van de tovenaar de meeste geslaagde muzikale omzetting.
Op die donderdag werd voor het eerst de partituur van 'Koning van Katoren' live omgezet in muziek door de Perkse fanfare. Maarten Vermeersch schreef deze muziek eigenhandig voor hun komend lenteconcert. Klinkt nogal indrukwekkend, en dat is het ook. Na afloop was de componist best tevreden met deze eerste lezing. Tot dan had hij enkel een computer versie gehoord die hem hielp om zijn creatie te vorm te geven, aan te passen, te verbeteren, … Om meer te weten te komen over het ontstaan van deze muziek, gingen we langs bij Maarten Vermeersch zelf. Het boek 'Koning van Katoren' van Jan Terlouw is de basis voor deze compositie. Dit boek heeft Maarten eerst 3 keer gelezen om het verhaal goed tot zich te laten doordringen. Daarna was het zoeken naar een thema dat elke opdracht die het hoofdpersonage Stach moet uitvoeren belichaamt. Maarten kiest natuurlijk niet wanneer hij geïnspireerd wordt om zulk thema (een melodietje) uit te werken. Het probleem is dan om dat thema te onthouden tot hij een middel heeft om het vast te leggen. Er gaan geruchten rond dat hij wel eens zingend uit de douche komt en snel naar zijn kamer loopt om het daar op zijn smartphone in te zingen.
Eens er een thema is begint de noeste arbeid om het verder uit te werken, het op alle mogelijke manieren te muteren en vorm te geven met wissels van toonaarden en tempo’s. Ik bespaar u de technische termen die Maarten gebruikt. Het is overduidelijk dat Maarten sinds zijn vorige vierdelige compositie 'Elementeniers' dat we op ons één van onze vorige concerten brachten, een opleiding volgt om zijn kunnen te vervolmaken. Dat blijkt uit de vele maat- en toonaardwissels, waar de muziek vol van staat. Bovendien heeft hij een directe lijn voor al zijn vragen met niemand minder dan Jan Van der Roost. Het werd ook een hele evenwichtsoefening wist Maarten me te vertellen: “Zo’n boek als leidraad heeft het voordeel een zekere houvast te hebben waar de muziek naartoe moet gaan, maar tegelijkertijd beperkt het ook mijn muzikale vrijheid. Bovendien is het van belang ook weer niet te strikt het boek te willen volgen, omdat het dan artificieel zou kunnen overkomen.”. De muziek zal begeleid worden door de tekst (of is het nu omgekeerd !?) en samen met de verteller heeft Maarten zich enkele vrijheden veroorloofd. Zo komt de volgorde van de proeven niet helemaal overeen met hoe het in het boek geschreven staat. Ook werd er op het einde door Maarten een echt muzikaal feest gecomponeerd, terwijl het boek heel sober eindigt, zonder veel vuurwerk en feestgedruis. Vuurwerk zal u tijdens dit concert zeker horen. Zonder veel van het verhaal te verklappen, kunnen we jullie heel wat ontploffingen garanderen. Zoals gezegd hebben de muzikanten de partituren een eerste keer kunnen doornemen. Maarten heeft het ons niet makkelijk gemaakt. Het beloven een aantal pittige wintermaanden te worden waarin we elke donderdag hard zullen musiceren, weliswaar met heel veel plezier! Gelukkig hebben we een vakman ter beschikking die ons nauwkeurig zal begeleiden en de compositie zal boetseren tot een prachtig geheel. Hier gaan we dieper op in, in het volgende interview.
Gelukkig is onze componist een vlijtige rechtenstudent die de zomer zonder herexamens kon doorkomen. Het overgrote deel werd tijdens de zomervakantie geschreven. De muziek die het thema romantiek en het prille begin van de relatie tussen Stach en zijn vriendin Kim symboliseert, begint niet alleen omdat het goed klinkt met de noten re-la-si! Zelf vindt de componist het aankloppen van de tovenaar de meeste geslaagde muzikale omzetting.